Vuoden Susikoski 2008

Raimo Jokisalmi on vuoden Susikoski 2008

Mauri Sariola -seura ry on myöntänyt Vuoden Susikoski -arvonimen ja tähän liittyvän tunnustuspalkinnon koskien vuotta 2008 kirjailija, muusikko Raimo Jokisalmelle. Valinta julkistettiin Helsingin kirjamessuilla 27.10.2007.

Valintatoimikunta korostaa perusteluissaan Jokisalmen aktiivista ja uhrautuvaa työtä tutkittaessa Mauri Sariolan elämänvaiheita sekä Jokisalmen toimintaa Mauri Sariola -seurassa. Raimo Jokisalmi on Mauri Sariola -seuran perustajajäseniä ja on toiminut alusta lähtien seuran jäsenlehden päätoimittajana sekä vastannut seuran perinteenkeruusta. Hän on tehnyt merkittävän määrän haastatteluja mitkä ovat tallentaneet jälkipolvien tietoon Mauri Sariolan aikalaisten musitikuvia ja kokemuksia kirjailijasta. Jokisalmi on aktiivisesti laatinut artikkeleita Sariolasta ja niitä on julkaistu useissa lehdissä. Hän on myös aktiivisesti osallistunut seuran tilaisuuksiin vastaten osaltaan niiden korkeatasoisesta musiikkiannista.

Raimo Jokisalmi kuvaa Sariolaa seuraavasti: "Mauri Sariola oli kirjailija ja toimittaja. Kirjailijana hän rikostarkastaja Susikosken hahmossa pyki kuvaamaan suomalaisen poliisin työskentelyä arkirealistiseen tapaan ja muulla romaanituotannolla oli vahvasti historiallis-isänmaallinen tausta. Toimittajana häntä voisi pitää Outsiderin, Ennalan ja Jämsän ohessa maamme aikansa harvalukuisten erikoistoimittajien koulukuntaan kuuluvana. Sen verran moniulotteisia hänen jutunaiheensa olivat. Näiden kaikkien asioiden takana oli väkevästi kuohuvana eletty elämä. Mistäpä aiheet paremmin löytyisivät kuin omasta kokemuksesta. Kaikki nähty ja koettu on häviämätöntä pääomaa, Mauri tapasi sanoa".

Raimo Jokisalmi kutsuu itseään "kulttuurialan sekatyömieheksi". Hän on syntynyt Kiuruvedellä 1947 ja musiikki on liittynyt vahvasti hänen elämäänsä. Ensimmäinen tarnssiorkesteri vuonna 1968 ja päätoiminen ravintolamuusikko vuodesta 1972. Lisäksi hän toimii lehtiavustajana eri lehdissä ja on kirjoittanut kolme teosta, neljäs ilmestyy loppuvuonna 2007. Jokisalmi on julkaissut elämänkertaromaanin liittyen Mauri Sariolan nuoruusvuosiin. Yhdessä Ritva Sarkolan kanssa kirjoitettu teos Mauri Sariola - Aika velikulta (Myllylahti) ilmestyi vuonna 2005. Raimo Jokisalmen harrastuksiin kuuluvat kirjallisuuden ja metsänhoidon lisäksi Lions-toiminta. Hän on Lions Club Kiuruveden toimintakauden 2007-2008 presidentti