Vuoden Susikoski 2012

Vuoden Susikoski 2012 Seppo Simola kertoo suhteestaan Sariolaan Helsingin Kirjamessuilla. Haastattelijana yhdistyksen puheenjohtaja Juha Kautto

Mauri Sariola -seura ry on myöntänyt Vuoden Susikoski -arvonimen ja tähän liittyvän tunnustuspalkinnon koskien vuotta 2012 restonomi Seppo Simolalle. Simola vastaanotti kunniakirjan ja palkintoon kuuluvan Ballantine´s viskipullon Helsingin Kirjamessuilla 28.10.2011.

Valintaperusteluissa korostetaan mittavaa työtä minkä Simola on tehnyt sen eteen, että Mauri Sariolan elämä ja tuotanto ovat tulleet tunnetuksi laajalti. Valintatoimikunta korostaa erityisesti sitä, että Simolan toimesta Sariola on saanut vuonna 1995 nimikkoseuran mikä alun vaatimattomasta toiminnasta on kasvanut yhdeksi suurimmista ja aktiivisimmin toimivista kirjailijanimikkoseuroista. Simola toimi seuran ensimmäisenä puheenjohtajana vuosina 1995-2006. Simola on myös Sariolaan liittyen esiintynyt lukuisissa tilaisuuksissa esitelmöitsijänä sekä kirjoittanut aiheeseen liittyen paljon lehtiartikkeleita.

Simola kuvailee suhdettaan Sariolaan seuraavasti: "Tutustuin Mauriin vasta Parolan sotilaskodin kirjastossa, vaikka lapsuudenkotini kirjahyllyssäkin olin ohimennen havainnut lähinnä uskonnollisilta vaikuttaneita kirjannimiä, kuten Joka tuulen kylvää, Elomme merta laiva purjehtii ja Aamu Heinjoen tiellä.

Tuttavuutemme syveni varsin pian, sillä omasta hyllystäni on opiskeluaikaisista valokuvista tunnistettavissa jo melkoinen rivi Sariolaa. Vaikka en koskaan tavannut Mauri Sariolaa henkilökohtaisesti, niin olen kolunnut hänen kanssaan oikeussalit ja rikospaikat. Lisäksi hän on toiminut oppaanani 60-luvun etelänmatkoilla, ollut isäntänäni Helsingin yössä 50-luvulta lähtien ja perehdyttänyt minut jo unohtumassa olevaan kohteliaaseen tapakulttuuriin. Ja ennen muuta hän antoi hienon harrastuksen, joka avasi minulle oven monenlaisiin paikkoihin ja tilanteisiin mielenkiintoisten ihmisten pariin."

Hämeenlinnassa vuonna 1959 syntynyt Seppo Simola on Hämeenlinnan lyseon ylioppilas vuodelta 1978, Panssarijoukkojen reserviupseeri vuodelta 1979 ja Haagan restonomi vuodelta 1983. Työuransa Simola on tehnyt liike-elämän palveluksessa aluksi majoitus- ja ravitsemisalan työnjohto- ja päällikkötehtävissä. Viimeksi kuluneet kaksikymmentä vuotta hän on toiminut öljy-yhtiössä eri tehtävissä, kuten taloushallinnon seuranta- ja suunnittelutehtävissä, huoltamoliiketoiminnan ketjunohjauksessa sekä nykyisin polttonesteiden hinnoittelupäällikkönä. Simola osallistuu aktiivisesti reserviläistoimintaan ja on sotilasarvoltaan yliluutnantti.

Mauri Sariola -seura ry lukeutuu maamme suurimpiin ja aktiivisimmin toimiviin kirjailijanimikkoseuroihin. Seura on perustettu vuonna 1995 ja sillä on yli 350 jäsentä. Seura toimii Sariolan tuotantoa lukevien, keräävien ja tutkivien yhdyssiteenä.