Varkauden Dekkarifestivaali

Aika: 28.-30.7.2017
Paikka: Päiviösaari, Varkaus

Dekkarit-festivaali – rikospaikkana Varkaus,  pureutuu rikoskirjallisuuteen- ja elokuviin

Dekkarit kirjallisuus- ja elokuvafestivaali järjestetään toisen kerran Varkaudessa 28.-30.7.2017.

Päätapahtumapaikka on alkuperältään 1800-luvun Warkauden Klubi joka sijaitsee kulttuurihistoriallisesti merkittävällä ja kauniilla Päiviönsaaren alueella.

Tapahtumaan on tulossa 11 rikoskirjailijaa mm. Suomen eturivin kirjailijoista Christian Rönnbacka, Tapani Bagge ja Timo Sandberg. Ohjelmassa on mielenkiintoisia paneelikeskustelutilaisuuksia eri rikoskirjallisuuteen liittyvistä teemoista.

Avajaisissa kuullaan näyttelijä Jarmo Mäkisen vetämä TrueCrime keskustelu Tulilahden kaksoismurhasta  joka on edelleen yksi rikoshistoriamme puhutuimmista murhamysteereistä.

Elokuvapuolelle tulee mm. Drive-In - näytöksenä ehkä kaikkien aikojen paras Suomalainen rikoskomedia Komisario Palmun erehdys joka näytetään jättiledscreeniltä.

Tapahtuma huipentuu la 29.7 Dekkarigaalaan jossa jaetaan lukijoiden valitsema Paras dekkari 2016-2017- palkinto kirjailijalle sekä valtakunnallisen rikosnovellikirjoituskilpailun palkinto. Kirjoituskilpailuun tuli huikeat 205 novellia ympäri Suomen ja muualta Euroopasta. Gaalassa kuullaan ja nähdään rikoskirjailijoiden lisäksi myös upeita dekkariteemaan tehtyjä musiikkiesityksiä mm. Varkauden soittokunnalta. Talossa on esillä jännittävä dekkariteeman taidenäyttely ja oheisohjelmistossa on mukana viihdyttävät ja jännittävät Dekkariseikkailu ja pakohuonepeli.

Kutsumme teidät lämpimästi tapahtumaamme!

Erityisesti toivomme paikalle runsaasti median edustajia lauantaina 29.7.2017 klo 12

Lapinlahden Linnuistakin tunnetun rikoskirjailija Ari Wahlstenin vetämään "Kuoliaaksi vaiettu Suomi-dekkari" paneelikeskusteluun jossa pohditaan dekkarikirjallisuuden arvostuksen- ja näkyvyyden puutetta Suomessa verrattuna muihin Pohjoismaihin,  joissa median vetoapu rikoskirjallisuuden näkyvyyteen on merkittävä, ja Nordic Noiria lanseerataan ylpeänä maailmalle. Liitteenä Wahlstenin alustus keskusteluun.

”Kirjailijaliiton jäsenenä en muista, että
onko liiton lehdessä parin viimeisen vuoden
aikana ollut dekkareista sanaakaan. Arvostus voisi olla kovempi, mutta ainoa tapa
vastata – on kirjoittaa parempia dekkareita”.  – dekkaristi Christian Rönnbacka, Sykkeessä lehti 5/2017