Dokumenttielokuva

Mauri Sariolasta kertovan dokumenntielokuvan tuottaja, sotakamreeri, yliluutnantti Raimo Salo on saanut kutsun tasavallan presidentin itsenäisyyspäivävastaanotolle.

Mauri Sariolan poliittinen kirja "Isänmaan parturit"vuodelta 1958 suututti silloisen presidentin, Urho Kekkosen, niin että hän sanoi ettei Mauri Sariolaa koskaan kutsuta itsenäisyyspäivävastaanotolle eikä häntä ylennetä vänrikistä. Luutnatiksi hänet nimitti vasta Mauno Koivisto v. 1982. Presidentin linnaan häntä ei ehditty kutsua hänen kultuaan 60 vuotiaana.

Nopolanews - Kulttuuri - Kirjailija Mauri Sariolasta tehdään dokumenttia

4.6.2019

Dokumenttielokuva

29.5.2019

Mauri Sariola -seura ry Hattulasta ja Kulttuuriosuuskunta Mielleyhtymä Jyväskylästä ovat sopineet dokumenttielokuvan tuottamisesta Mauri Sariolasta.

Tämän mahdollisti Suomen Kulttuuriahaston, Hämeen rahaston myöntämä, kärkihankkeeksi nimetty, 20.000 euron suuruinen apuraha.

Mielleyhtymä vastaa teknisestä tuotannosta, ohjauksesta, kuvauksista, leikkaamisesta, KAVI-arkistomateriaalien hankkimisesta ja kaikista tuotantoon liittyvistä virallisista luvista ja oikeuksista, sekä käytettävän musiikin Teosto. ja Gramex -korvauksista.

Projektin päätyttyä kaikki kerätty materiaali luovuteaan Mauri Sariola -seura käyttöön veloituksetta ulkisella kovalevyllä. Seuralle jäävät kaikki oikeudet em. materiaaliin ja valmiiseen dokumenttiin ja sen kaupalliseen käyttöön.

Dokumenttielokuvan teko on aloitettu. Arvoitu valmistumisaika on syksyllä  2020.

Vastuuhenkilöt: tuottaja / kuvaaja sotakamreeri Raimo Salo, ohjaaja YTT Esa Sironen.

Mauri Sariola -seuran edustajana dokumentin tuotannossa toimii varapuheenjohtaja Simo Viertonen.

Raimo Salosta sotakamreeri

29.5.2019

Tasavallan presidentti on myöntänyt Mauri Sariola dokumenttielokuvan tuottaja / kuvaajalle Ramo Salolle sotakamreerin arvon 17.5.2019

Sotakamreerin arvon myöntäminen