Muuan ajatelma Susikoskelta

Jukka Iiskomnäki

17.11.2018 klo 01:35
    Arvoisat MSk-tietäjät/muistajat

Valmistelen erästä kirjallista selontekoa ja kaipaisin lähdetietoa eräästä Susikosken mietteestä. Vapaasti muisteltuna se meni näin.

Miehen käytöstä seuratessaan Susikosken mieleen tuli eräs muisto sota-ajalta. Eräs sotamies puhui jatkuvasti hirvittäviä törkeyksiä vainajista, niin vihollisista kuin omistakin ja suhtautui pilkallisesti asioihin joita muut pitivät vakavina. Mies kaatui, ja hänen kuolinkamppailuaan seuratessaan Susikoskelle tuli mieleen, kuinka kohtalo joskus lukee lopputilin sellaiselle, joka unohtaa inhimillisyyden pelisäännöt. .

Ei se kirjassa näin monisanaisesti ollut, mutta ajatus kai tuli esille. Muistaako kukaan, esim. arovisa intendentti, mikä teos?

Tiedon otan kiitollisuudella vastaan osoitteessa

jukkasakari.iiskonmaki@outlook.com

17.11.2018 klo 11:44
    Kyseessä on Maurin teos "Minä, Olavi Susikoski" (Gummerus, 1963). Kuvailtu kohtaus on sivulla 200 ainakin useimmissa painoksissa. Taitaa olla ainoa teos, jossa Susikoski kertoo tapahtumista "itse", kuten kirjan nimikin sanoo. Susikoski-kirjoja ihan paremmasta päästä. Eläinten ystävä Leo Olavi viihtyy jänisjahdissa kunnes pitäisi riistää henki saaliilta - elävältä olennolta. Susikoski ampuu tahallaan ohi ja toteaa, että nimismiehen ajokoiran katse voi olla sekä yllättynyt, suuttunut että soimaava. Lähdetään, sanoi nimismies Piispanen.

Muuan ajatelma Susikoskelta