Helmikuu 2019 Osmo Laakso

1.2.2019 klo 09:11
    Helmikuun ritariksi olen valinnut jo aikaisemminkin mainitun kapteeni Osmo Laakson.
    Mauri Sariolan Marskin ritareissa on kerrottu hänen varsin ansiokkaat tekonsa sodassa, joten kerron vain hänen siviiliansionsa.

Kapteeni Osmo Laakso, syntynyt 11.5.1916 Hämeenlinnassa, kuollut 10.11.2004 Hämeenlinnassa. Nimitetty Mannerheim-ristin ritariksi 26-vuotiaana 19.5.1942. RsPsto 24 patterinpäällikkö. Ritari numero 61. Ylioppilas 1935, ylempi oikeustutkinto 1947. Simpeleen paperitehtaan sosiaalipäällikkö 1945, esittelijä ja apulaistarkastaja Hämeen lääninhallituksessa 1947-1948, Hämeenlinnan kaupunginviskaali 1949-1959, oikeusneuvosmies 1959-1976 ja pormestari 1976-1979. Hämeenlinnan kaupunginvaltuuston jäsen 1954-1969. Kaupunginhallituksen jäsen 1954 ja 1956. Kirkkovaltuuston jäsen 1952-1961. Kanta-Hämeen Aluesäästöpankin ja sen edeltäjien luottamusmiehenä kolme vuosikymmentä mm. hallituksen puheenjohtajana 1980-1983, Mannerheim-ristin ritarien valtuuskunnan jäsen ja Hämeenlinnan-Vanajan sotaveteraanien kunniajäsen.

Itselläni on yksi tapaamiskerta Osmo Laakson kanssa. Hänellä oli jotkin perhejuhlat kesällä 1969. Olin silloin opiskelun välissä kesätöissä Etelä-Hämeen Osuusliikkeessä autokuskina. Elintarvikemyymästä olin saanut toimeksiannon viedä virvoitusjuomakoreja ja muuta tavaraa Laakson kotiin. Viedessäni heliseviä limsakoreja alkoi talon isäntä laulamaan: Pikkupojat tappeli ja isot pojat joi, ja pikajuna Pietarista pirtua toi.

Ms / Int

2.2.2019 klo 22:09
    Hyvinhän tämä alkoi. Kaksi ritaria esitelty ja molempiin on seuran jäsenillä ollut kosketuspintaa. Aholan poika oli Seramblerin koulukaveri ja Ms / Int Laakson juomakuski. Uskon, että tällaisia yhteyksiä löytyy lisääkin ja vaikka ritareista on kirjoitettu paljon, niin eivät kaikki halua välttämättä kahlata kirjoja läpi, joten lukupiirissä pieni kirjoistakin poimittu kertaus voi olla paikallaan.

Osmo Laakso oli yksi viidestä tykistön ritareista ja heistä ensimmäisenä nimitetty numerolla 61. Maaliskuussa 1995 tykistön ritareita oli elossa majuri Laakson lisäksi ylivääpeli Leevi Moisander ja kersantti Paavo Paajanen. Tällöin heidät palkittiin jälleen - tykkimiesmitalilla!

Tuntemattoman Honkajoki pyysi iltarukouksessaan varjelusta partiomiehille, vartiomiehille, merenkulkijoille ja hevosmiehille, mutta mainitsi, että "tykkimiehistä ei ole niin suurta lukua". Ritari Laaksolla varjelusta oli, vaikka hän ei tyytynytkään pelkkään patterin päällikön rooliin. Usein hän taisteli jalkaväen mukana eturintamassa konepistoolein ja käsikranaatein haavoittuen Säntämässä ja kaksi kertaa Tuulosjoella. Sota-aikana Laakso meni naimisiin ja mainitsee häistään: "Morsiamella ei ollut huntua, mutta minulla oli. Pääni oli kauttaaltaan kääreissä" (Seppo Porvali: "Marskin ritarit - 191 ihmiskohtaloa).

Kunniamerkkejä kapteeni Laaksolle kertyi "kilon paperipussillinen", kuten eräälle toisellekin kapteenille, joka oli aikeissa mennä suon yli että heilahtaa. Laakson mitalien joukossa oli myös Saksan Rautaristi. Saman kunniamerkin sai myös Tuntemattoman alikersantti Rokan esikuvana ollut Viljam Pylkäs. Majuriksi ritari Laakso ylennettiin 6.12.1954. Samana vuonna hyväksyttiin Mannerheim-ristin ritarien säätiön säädekirja, jonka oli kirjoittanut varatuomari Osmo Laakso.

Pohdiskellessaan "Heinlampi-trilogiansa" kirjoittamista Mauri Sariola tuumaili, että pitäisi löytyä vuonna 1916 syntynyt reservin upseeri, joka opiskelisi lakia... Osmo Laakso olisi täyttänyt nämäkin kriteerit. Pitkän elämän elänyt ritari halusi tulla haudatuksi ilman sotilaallisia seremonioita. Hän lepää sukuhaudassa Ahveniston hautausmaalla kotikaupungissaan.

3.2.2019 klo 19:47
    Robert Brantbergin kirjassa Sotasankarit (Gummerus 2000) on sujuva (mutta asiapitoinen) selostus Osmo Laakson vaiheista. Kirjassa on 20 muuta päähenkilöä. Nimet ovat tuttuja, suuri osa heistä on ritareita.
    Herra Googlelta teksti löytyy heti ja helposti.

Helmikuu 2019 Osmo Laakso