Maaliskuu 2019, Kauko Tuomala

1.3.2019 klo 00:01
    Näin tekivät ritarit s. 27.

Kauko Hans Villiam Tuomala (19.marraskuuta 1918 Orimattila – 26.kesäkuuta 1944 Revonkylä) oli Humppilasta kotoisin ollut asevelvollinen alikersantti, joka 26.kesäkuuta 1944 panssarintorjuntatykin ampujana ratkaisevasti torjui Heinjoen tiellä venäläisten panssarihyökkäyksen.

Alikersantti, tykkiryhmänjohtaja Tuomala tuhosi 8 panssarivaunua, 2 rynnäkkötykkiä ja 4 vetotraktoria 26. kesäkuuta 1944 ennen kuin kaatui tykkinsä tuhoutuessa Katjuša-raketinheittimen osumasta. Tämän johdosta hän ei saanut selvin numeroin ansaitsemaansa panssarintuhoojan merkkiä, vaikka asiaa harkittiin pitkään. Sen sijaan hänet nimitettiin postuumisti Mannerheim-ristin ritariksi numero 134 seuraavana päivänä kenraali Aaro Pajarin esityksestä. Tuomala oli ylennetty alikersantiksi 15. kesäkuuta 1941. Siviiliammatiltaan hän oli maataloustyöntekijä.

Kirjailija Mauri Sariola piirtää hänestä kuvan kirjassaan Aamu Heinjoen tiellä (1966), jossa Tuomala esiintyy nimellä Tuomo Tupala. Tarinan kokijahahmo vänrikki Simo Soukiala on eräs Sariolan omaelämäkerrallisia sivupersoonia. Samoin tykkikomppanian päällikkö kapteeni Pyykkö esiintyy nimellä Pöykkö ja joukkueenjohtaja ylikersantti Mäkilä nimellä Säkiä. Sariolan kirjaansa sijoittama kenraali Pajarin taistelun jälkeen pitämä muistopuhe, jonka lopussa hän ilmoittaa esittävänsä kaatuneelle ampujalle ritarinarvoa, on paikalla olleiden veteraanien kertoman mukaan nimiä vaille autenttinen. Samoin kirjassaan Näin tekivät ritarit (1969) Sariola kirjoittaa tarinan Kauko Tuomalan viimeisestä taistelusta luvussa "Loppuun asti". Myös Humppilan kunta muistaa suurta poikaansa säännöllisesti.

Veteraanijärjestöt ovat elokuussa 2008 pystyttäneet Kauko Tuomalan muistoristin Karjalankannakselle Heinjoen tien risteyksestä etelään, Revonkylän lohkolle.

Lähde Wikipedia

MS / Int.

PPP

2.3.2019 klo 11:20
    Kauko Tuomala 1918 - 1944. Varusmies 1940 - 42. Alikersantti 1941. Iältään nuori, muttei mikään poikanen enää, kaatui vajaat 26-vuotiaana, mutta sotavuodet lienevät hänet karaistaneet. Alle 25-vuotiaana ristin sai 54 ritaria, joista nuorin 19- vuotias (Lauri Skyttä).

2.3.2019 klo 19:12
    Kauko Tuomala oli kaksinkertaisen Mannerheim-ristin ritarin lentäjäkapteeni Hans Windin serkku. Tuomalan äiti ja Windin isä olivat sisarukset. Mauri Sariola teki kirjan lisäksi Kauko Tuomalasta jutun Suomen Kuvalehteen ja otti asiakseen hankkia Kaukon iäkkäälle äidille kuulolaitteen, jotta tämä vielä toiveensa mukaisesti kuulisi "papin saarnan ja linnun laulun".

Maurilla oli Kauko Tuomalasta myös konkreettinen muisto - Kaukon itsensä aikanaan tekemät puulautaset, jotka Mauri ripusti Laivurinkadun "bunkkerinsa" seinälle. Puulautaset ovat nykyisin tiettävästi Mauri Sariola-seuran hallussa.

Kauko Tuomala on haudattu kotipitäjänsä Humppilan sankarihautausmaahan. Hans Wind oli paikalla serkkunsa hautajaisissa. Tien toisella puolella Vanhalla hautausmaalla lepää toinen Humppilan ritari (nro 76) vänrikki Veikko Kaarlo Tapani Lehtonen, jonka kuolemasta on tänään kulunut aikaa päivälleen 42 vuotta.

26.6.2019 klo 20:34
    Käväisin idän suunnalla Vaalimaalla. Ruuhkaa ei ollut liikenteessä eikä keskelle ei mitään rakennetussa merkkituotteiden ostoshelvetissäkään. Ei tänä kesänä. Päivälleen 75 vuotta sitten samalla suunnalla melkoisen liikenneruuhkan aiheutti pääosin yksi mies: 8 panssarivaunua, 2 rynnäkkötykkiä ja neljä vetotraktoria!

Tänään on myös 75 vuotta Kauko Tuomalan kuolemasta. Hän kaatui urotekonsa jälkeen paikalleen tykkinsä tuhoutuessa. Kunnia niille, joille kunnia kuuluu!

Maaliskuu 2019, Kauko Tuomala