4.11.2019 klo 08:48
    Kirjailija Seppo Porvalin muistokirjoitus. Julkaistu Helsingin Sanomissa 4.11.2019. Seppo Porvali oli myös Mauri Sarola -seuran jäsen. Kirjoittaja on Mauri & Me -ehden päätoimittaja.

-viimeiseen saakka kirjailija

Kirjailija Seppo Porvali menehtyi äkilliseen sairauskohtaukseen Laosissa 31.8. 2019.
    Hän oli kuollessaan 69-vuotias.
    Porvali oli syntynyt Porissa 31.7. 1950 ja tunsi kirjoittamisen elämäntehtäväkseen jo nuorena. Lähtien liikkeelle paikallislehden avustajasta hän eteni toimittajan urallaan hyvin pitkälle. Silloinen Nykypostin päätoimittaja Timo Toivonen luonnehti tuotteliasta Porvalia 1980-luvulla sanomalla, että Seppo pystyy koska tahansa kirjoittamaan yli satasivuisen lehden koko sisällön.
    Porvali palveli Lehtimiehet Oy:tä ja sen eri julkaisuja erikoistoimittajana vv. 1970-72, sekä vv. 1975-87. Välivuodet 1973-74 hänen työnantajansa oli Menekkilehdet Oy ja titteli päätoimittaja.
    Vuonna 1988 Porvali aloitti päätoimisen kirjailijantyön, jota hän jatkoi kuolemaansa saakka.
    Seppo Porvalin erikoisalaa olivat sotaan ja suomalaisiin sotasankareihin liittyvät kirjat, joiden lajityypiksi voidaan määritellä dokumentaarinen fiktio.
    Porvali kirjoitti käytännössä kaikista Mannerheim -ristin ritareista, joko kirjan tai vähintäin aikakauslehtiartikkeleja. Oman kirjansa sai myös ritareista viimeinen elossa oleva eli kapteeni Tuomas Gerdt.
    Porvali ei kuitenkaan keskittynyt pelkästään sotilashenkilöihin, vaan hänen kynästään syntyivät kirjat myös mm. presidentti Mauno Koivistosta, Kalle Päätalosta, Mauri Sariolasta ja Toni Halmeesta.
    Seppo Porvali oli Sariolan kanssa hyvä ystävä ja matkakumppanikin - kirjailijat hakivat yhdessä inspiraatiota teoksiinsa mm. Petroskoista, jota sitten käsittelivät teoksissaan molemmat omalla tavallaan.
    Seppo Porvali oli Espoon kirjailijat ry:n jäsen. Viime vuodet hän kirjoitti enimmäkseen tamperelaiselle Revontuli -kustantamolle, mutta on kirjailijauransa aikana kirjoittanut monelle muullekin kotimaiselle kustantajalle. Viimeiseksi kirjaksi jäi ”Mahdoton tehtävä” eli henkilökuva Ranskan muukalaislegioonaa 28 vuotta palvelleesta Kyösti Pietiläisestä. Kirja ilmestyi vasta Porvalin poismenon jälkeen syksyllä 2019.
    Seppo Porvali asui kuluvan vuosikymmenen Laosissa uuden perheensä kanssa.
    Porvalia jäivät kaipaamaan Laosissa puoliso Moa ja Suomessa pojat Ali ja Toni perheineen.

Timo Korppi
    päätoimittaja emeritus

Yksi Seppo Porvalin tuotannon monista julkaisijoista

MS / Int

25.12.2019 klo 03:26
    Kun seuramme ansioitunut jäsen, Mauri Sariolan hyvä ystävä Seppo Porvari on kuollut, muutama muistosana on paikallaan. Hyllystäni löysin kirjat: Ässien ässä, Minä Marokon kauhu ja Syöksykierre. Kuka jos niistä jotain pahaa sanoo, menköön ja kirjoittakoon yhtä vetävää ja sujuvaa tekstiä.

Seppo oli huipputoimittaja, väkivahva ja aidosti ystävällinen henkilö. Tavattoman huumorintajuinen mestari joka osasi nauraa myös itselleen. Mies josta on vaikeaa keksiä pahaa sanottavaa. Viikatemies on taas ollut liian aikaisin asialla.