Boris Hurtta

3.3.2021 klo 18:46
    Boris Hurtta, Tarmo Talvio 1945-2021

Mauri Sariola -seuran entinen jäsen, kirjailija ja ylikonstaapeli Tarmo Talvio kuoli 6.2.2021 Turussa 75-vuotiaana.

Hän kirjoitti Mauri Sariola -seura ry:n julkaisusarjassa 5, Pirun portaat 2.luvun, jossa hän loi dekkarimaratonin perusjuonen ja keskeiset henkilöt. Kappale hänen luvustaan:

"Jelkäsen käteen osui tapahtumapaikasta laadittu piirros. Oikeammin se oli vapaalla kädellä tehty luonnos. Vuoren rinteeseen rakennetut puiset portaat ja alla louhikkoa. Olivatko ne pettäneet vanhuuttaan? Niin Reijo Mäntynen oli olettanut, mutta olettamuksia ei lasketa. KRP:n omassa laboratoriossa voidaan tutkia mitä nuo pirun portaat kestivät ja mitä ei."

Tästä saatiin kirjalle nimi: Pirun portaat.

Tarmo Talvio oli kirjailija, keräilijä, bibliofiili, penkkiurheilija, kuvataiteilija, poliisi, älykäs seuramies ja humoristi,.

Jätettyään poliisin työt Talvio muuttui lopullisesti kirjailija Boris Hurtaksi.

MS - Int.

Boris Hurtta