Sariolatietäjä 20.11.2021

22.11.2021 klo 19:49
    Mauri Sariola -seuran vuosikokouksen jälkeen 20.11.2021 pidetyssä tietokilpailussa voiton vei Veijo Toivanen. Toiseksi pääsi Lauri Raita ja kolmanneksi Petri Nurminen. Voittaja sai 12 pistettä 15 mahdollisesta.

Kysymysten laatija ja tietokilpailun juontaja oli Matti Nummenpää. Kirjurina toimi Marita Viertonen.

Tässä ovat kysymykset. Jokainen voi testata olisiko hänestä Vexin voittajaksi. Oikeat vastaukset lähetän kohtuullisen ajan päästä.

Samalla voi aloittaa treenauksen seuraavaa tietokilpailu varten, joka pidetään toivottavasti jo maali-huhtikuussa.

1. Mauri Sariolan kirjoittama romaani Esko Laukon nimellä on Tohtori Viitasen tapaus. Oliko tohtori Viitanen
    a) Gynekologi
    b) Hammaslääkäri
    c) Psykiatri

2. Kuka näytteli Susikoskea elokuvassa Tuntematon ystävä?

3. Erään Susikoski-romaani juoneen liittyy oleellisesti shakkipeli. Kirjan viimeinen lause on: "No, miten on typykkä. Hyppäätkös sedän kyytiin?” Mikä on kirjan nimi?

4. Kirjassa Lavean tien laki juoneen liittyy kiristys. Kiristykseen liittyy kolme runoa.
    a Oi armas, mikä ilta kuutamon,
    nyt autuus meitä lähellä jo on.

b) Otin pääsi käsiin kuin maljakon,
    ja sen viiniä huuleni joi.
    Miten mahtua pieneen maljakkoon
    niin paljon viiniä voi?

c)”Pelkään” sanot, silmin ainoastaan
    ”Älä pelkää, armas”, silmin vastaan
    On jo aika kypsäin suudemain.
    Pian olet –
    kuollut lehti vain.

Keiden runoilijoitten tuotantoa nämä ovat kirjan mukaan. Järjestyksellä ei ole väliä 3 runoilijan sukunimeä riittää. Mahdollisuus 3 pisteeseen.

5.Seura-lehdessä alkaen numerossa 47 vuonna 1964 oli jatkokertomus. Jatkokertomuksen nimessä oli viikonpäivä. Mikä? Vastauksessa saa olla vain yksi viikonpäivä.

6. Vuonna 1971, siis 50 vuotta sitten ilmestyi Esko Laukon kirjoittamana yksi romaani. Mikä?

7. Kirjassa Enkeli lumessa Susikoski on muuttamassa uuteen asuntoon, josta on jopa merinäköala. Mihin osoitteeseen Susikoski muuttaa. Riittää Helsingin kaupunginosa.

8. Luettelen nimiä ja kirjan nimiä. Näillä kullakin on yhteinen ammatti. Mikä?
    Hiltunen Allan Ja sitten oli kohiseva koski
    Hirvimaa Laulujen lunnaat
    Kanervamäki Jaakko Lavean tien laki
    Moilanen Tohtori Viitasen tapaus
    Pinopuro Kuolemanlotossa kuusi oikein
    Rajala Osmo Punainen laituri
    Risku Julius Ja sitten oli kohiseva koski
    Savonius Joka tuulen kylvää
    Vesterinen Artturi Pieni anoo iso sanoo

9. Minkä Mauri Sariolan Kirjan kansikuvassa on katkaistu haulikko?

10. Tarkkojen tutkimuksieni ja tähänastisen viinamäessä saavuttamani pitkällisen kokemukseni perusteella kunnon konjakkinapsu auttaa joka tilanteessa.
    Mistä kirjasta lainaus on peräisin?

11. Maurin ensimmäinen kirja oli Laukausten hinta ja viimeinen Nuoruuden komentosilta. Kuka oli ensimmäisen kirjan ensimmäinen ja kuka viimeisen kirjan viimeinen nimeltä mainittu henkilö? 1 Piste kummastakin.

12. Mikä esine on kyseessä? Sen kehittäjä on Arvi Keränen. Se on Erkki Vaalaman sitoma. Päällä täplikäs Metso, Pää musta, Höyhenet selät vastakkain, Runko punainen silkki.
    Pelkästä esineestä saa 1/2 pistettä. Sen nimestä saa Toisen 1/2 pistettä.

22.11.2021 klo 20:45
    Nippa nappa 6 pistettä

22.11.2021 klo 21:06
    6 pistettä on jo hyvä tulos. Kilpailun täytyy olla aika vaikea, ettei kukaan saisi täsysiä pisteitä. Kuudella pinnalla sopii hyvin tulla yrittämään. Ensi vuonna Vexi ei ole kilpailemassa, joten hyvät on mahdollisuudet. Edellinen voittaja nimittäin tekee seuraavan vuoden kysymykset.

MS - Int

Sariolatietäjä 20.11.2021