Dokumenttielokuva

28.2.2022 klo 13:13
    23.4.-esitystä voisi kutsua ensiesitykseksi, Hattulan ja Hämeen tilaisuudeksi.
    Mauri Sariola -seura ry:n vuosikokouksessa Hattulan Juteinitalossa.

Myöhemmin voisi järjestää toisen vastaavan Helsingissä, sanokaamme syksyn alussa.

Aineistoa on kerätty valtavasti, suoraan sanoen, ja vielä täytyy Helsingin arkisto täsmä- ja täydennyskuvata, mutta vasta kesällä.

Elokuva ei ole 23.4. vielä tosiasiassa valmis, vaan kyseessä on senhetkinen tilanne. Yritän esimerkiksi saada kontaktin MTV3:een, olihan Mauri heidän suuri tähtensä aikoinaan. Tässä on samalla taka-ajatuksena saada heidän ohjelmansa käyttöömme erikoissopimuksella. Ostoon ei meidän rahat riitä. Mutta miksei MTV voisi tästä kiinnostua.

Hämeen rahastolle raportoimme, että heidän tukemansa projekti päättyy tähän 23.4. esitykseen. Siitä tehdään loppuraportti, jossa viitataan tuleviin tv- ja suoratoistopalvelujen esityksiin.

Tilaisuuteen voisimme kutsua paikallisia elokuvassa mukana olevia. Ja eteläisen Suomen esitykseen sikäläisiä.

Tiedotusvälineet paikalle, totta kai.

Meidän tekijöiden ja MS-seuran on ratkaistava miten elokuva julkaistaan seuran kautta. Olisiko DVD syksyllä, myynti kohti joulumarkkinoita, yksi vaihtoehto? Siihen mennessä on selvinnyt tv-esityksen tilanne.

Elokuvalla on nyt työnimi:

Suomi: Mauri Sariolan elämä

Saa kommentoida.

Siinä tärkeimmät ajatukset minulta.

MS - int

4.3.2022 klo 19:28
    Nimimerkki puttosen ehdotus elokuvan nimeksi on: "Lavean tien laki - kirjailija Mauri Sariolan elämä". Maurin postuumiteos julkaistiin vuonna 1985, joten aikaa on kulunut ja sikäli elokuvan nimessä on ehkä hyvä tulla esiin minkä alan taitaja Mauri oli. Perusteluja ehdotukselle lisää: Lavean tien laki on Maurin itsensä keksimä nimi, hänen ylivoimaisesti myydyin kirjansa, mikä sai myös arvostetun ranskalaisen palkinnon. Ilmaisee pelkistetysti kirjailijan elämän ytimen eli kirjoittamisen jatkuvassa taloudellisessa paineessa, mikä vaikutti tuotannon määrään ja ehkäpä laatuunkin. Maurilla kun oli ruhtinaan tulot ja suuriruhtinaan menot.

Tässä Maurin päiväkirjamerkintä 4.11.1981 sivulla 219 "Hyvästi, Sammatin kuu":
    "...olen toisinaan keksinyt omallekin kirjalleni osuvan nimen. Viimeisin: Pieni anoo iso sanoo on ihan melkoinen. Eikä ole myös huono Älä kaikista ruusuista huoli. Nuo nyt kuitenkin ovat sitaatteja. Mutta Lavean tien laki pulpahti kerran mieleen ainutkertaisena ja omaperäisenä, kun istuin Tukholman rautatieaseman puupenkillä. Nälkäisenä ja tietysti krapulaisenakin. Ne olivat ensimmäisiä yrityksiä avartaa matkustamalla ajatusten piiriä. Ei ollut silloin kuittausoikeutta loistohotelleissa kuten nyt viimeksi Lapin matkalla.".

Elokuvalla on jo työnimi ja toivottavasti se työnimeksi jääkin. Mitä tekemistä tässä Suomella on? Työnimestä tulee mieleen eräs entinen pääministeri, jonka ei huomattu olleen paikalla, kun hän seisoi harmaan seinän vieressä. Tuolla nimellä Maurin tarina hukkuu massaan, varsinkin kun nuorempi polvi ei tunne koko miestä. Maurin kirjailijanuran erikoisuuksia olivat suuripiirteinen tuhlaileva elämäntyyli, runsas matkustelu ja reipas alkoholinkäyttö. Niillä oli seurauksensa, joita vastaan kirjailija sinnikkäästi taisteli "yhdellä päällä ja yhdellä Remingtonilla". Siinä on jotain!

31.8.2023 klo 22:43
    Mikä tämän dokumentin tilanne on tällä hetkellä? Onko valmistunut? Onko jo esitetty jossain? Jos on vielä keskentekoinen, niin milloin mahdollisesti on valmistumassa? Mauri oli kiistatta yhden suositun kirjallisuuden lajin pioneeri maassamme, ja ilman muuta on sellaisena dokumentin arvoinen. Kun kirjallisten ansioiden lisäksi ottaa huomioon vielä miehen lievästi sanoen värikkään yksityiselämän, niin varmasti ainakin aineistoa riittää.

1.9.2023 klo 09:13
    Elokuvasta on esitetty ennakkoesitys kahdessa Mauri Sariola -seuran vuosikokouksessa. Viimeksi keväällä 2023 Jyväskylässä. Se on valmis, mutta vielä tulee pieniä muutoksia tekijänoikeuksien ja muiden pienehköjen muutosten takia. Esityksistä, mahdollisista TV-esityksistä ja seuran jäsenjakelusta on tiedotettu ja tullaan tiedottamaan seuran jäsenkirjeissä. Muissa yhteyksissä tulevia esityksiä tullaan harkitsemaan seuran hallituksessa mahdollisuuksien mukaan.

Ms - int.

21.9.2023 klo 14:56
    SUOMI Mauri Sariolan elämä.

Dokumenttielokuvan ennakkoesitys on Jyväskylässä Kino Aurorassa 22.9.2023 klo 13.00.
    Valitettavasti tämä ilmoitus tulee näin myöhään. Aiheesta on artikkeli Keski-Suomalaisen kulttuuriosastolla 20.9.2023, otsikolla Kulkurina ja kirjailijana Keski-Suomessa.

Esitys on ilmainen, mutta vaatii ennakkoilmoittaumisen osoitteessa

kinoauroa.fi/naytossarjat/kino-hopea

Mauri Sariola -seuran intendentti Matti Nummenpää

25.9.2023 klo 04:18
    Lavean tien laki on osuva nimitys dokumentille, jossa kerrotaan Mauri Sariolan elämästä. Kaikki eivät vain tiedä Kuka on tuo Mauri Sariola?

Vielä meitä Maurin lukijoita on sen verran jäljellä, että elokuvaa pitäisi päästä myymään Huomenta Suomessa ja YLE:n aamussa.
    Suosittelen sen pistämistä myös YouTubeen, ikäihmisten suosimaan palveluun.

Aihe ylittää varmasti esityskynnyksen ja toivottavasti myös toteutus.

Dokumenttielokuva