Jäsenmatka

Mauri Sariola -seura ry järjesti matkan Laatokan ja Äänisen seuduille 16. - 21.7. 2015. Kävimme Petroskoissa ja tutustuimme Petroskoin Keltaisen kissan tapahtumapaikoille.

Matka alkoi bussikuljetuksin Pietarin jokisatamaan ja sieltä edelleen Nevaa pitkin. Laivalla oli runsaasti Sariola-aiheista ohjelmaa, joita kävivät runsaslukuisina seuraamassa myös muut laivan matkustajat.

Matkan vastuullinen matkatoimisto oli Matka-Agentit, Loviisa.

Mauri Sariola -seuran ensimmäisen jäsenmatkan osallistujat laivan ruokapöydässä
Petroskoin keltainen kissa odotti sariolaseuralaisia jo aikuiseksi kasvaneena.
Lososinka (Lohijoki) ja sen ylittävä silta löytyivät paikallisen oppaan, Annan neuvojen perusteella helposti.
Lososinka joen sillankaide on rakastavaisten lukkojen kiinnityspaikka. Sivistyskansan taiteilijat eivät lukkoja riko taiteen varjolla.
Matilda Ksesinskajan korvakorun kätkö lähestyy. Samuli Ilvesoja oli korun jo noutanut, kuten Petroskoin keltaisessa kissassa on kerrottu.
Matti Nummenpää esitelmöi laivan matkustajille Mauri Sariolasta. Esitystä pidettiin kiinnostavana ja Mauri Sariola sai uusia lukijoita, ehkä seura jäseniäkin.
Matti Nummenpään sariola-aiheinen runotuokio päätettiin Maurin hengessä Äänisen aallot yhteislauluun. Säestäjänä toimi Veli-Matti Friman
Anneli Kankare Kirjakennosta kertoi mehiläis- ja hunajakulttuurista Suomessa ja Venäjällä
Mehiläisesitelmän päätteeksi yleisö sai maistaa eri maiden hunajaa. Suomen ja Valamon hunajat arvioitiin yleisesti parhaimmiksi.
Valamon kirkon ikonostaasi.
Seuran jäsenet seuraavat kiinnostuksella oppaan esitystä Valamon saarella.
Tämähän on ... jotain sanoinkuvaamatonta. Huudahdus tuli Ilvesojan edessä vinoittain istuvan Vuokko Uittamon suusta. Muut istuivat ihan hiljaa. Jo kaukaa erotti, miten suurta makua ja tahdikkuutta vanhat kansanmiehet olivat kirkkoja kirveellä veistäessään osoittaneet. Näkymässä oli helminauhan kauneutta. Kun vielä rakennuksia ympäröivä luonto loisti ruskan leimuavin värein, kovapintaisinkin katsoja pidätti hengitystään. Hetki oli unohtumaton.
Mauri Sariola: Petroskoin keltainen kissa, sivu119
Kizhin kirkon papit virittivät matkaseurueen tunnelmaan lauluesityksellään.

Syvärillä voimalaitos ohitettiin kahden sulun kautta. Sulut piti täyttää tarkoin.
Näkymä Svirstrojn (Syvärin) kylässä Syvärijoen varrella
Rantamaisema Svirstrojn kylässä.
Kukkaloistoa Syvärissä.
Risteilyaluksemme MS Kuibyshev
Oppaamme Valentina (Varvara) kertoo Valamon saaren historiasta
Kuvaukselliset maisemat, korkeat kalliot, vanhat hongat ja vehmaat lehdot kohoavat mahtavasta Laatokasta.
Petroskoilaisen Kantele -ryhmän musiikki-, laulu- ja tanssiesitys oli taidokkuudessaan henkeä salpaava.