Vuoden Susikoski 2010

HARRI HOLKERI ON VUODEN SUSIKOSKI 2010

Mauri Sariola -seura ry on myöntänyt Vuoden Susikoski -arvonimen ja tähän liittyvän tunnustuspalkinnon koskien vuotta 2010 valtioneuvos Harri Holkerille. Holkeri vastaanotti kunniakirjan ja palkintoon kuuluvan Ballantine´s viskipullon Helsingin Kirjamessuilla 23.10.2009.

Valintaperusteluissa korostetaan Holkerin olevan isänmaallinen ja suorapuheinen mies kuten Sariolakin oli. Sariolan tavoin Holkeri uskaltaa ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin, tuoda mieleipiteensä julki ja seistä sanojensa takana. Sariola ja Holkeri ovat molemmat Toijalan yhteiskoulun kasvatteja mikä muodosti heidän välilleen ystävyyssiteen. Sariola arvosti Holkeria ja lähetti tälle mielipiteitään ajankohtaisista asioista. Holkeri tunnetaan myös kulttuuria arvostavana henkilönä. Mauri Sariola -seuralle hän on antanut tärkeätä kirjailija Sariolaan liittyvää tietoa.

Holkeri kuvailee Sariolaa seuraavasti: ”Poliisin pojalle Mauri Sariola oli mieluinen kirjailija ja poliisin pojan oli ilo lukea hänen tekstiään mistä aina löytyi jotakin mistä tunnisti ystävän.”.

Harri Holkeri on syntynyt Oripäässä 6.1.1937. Hän on tehnyt mittavan poliittisen uran toimimalla muun muassa kansanedustajana ja pääministerinä. Ennen eläkkeelle siirtymistä Holkeri työskenteli Suomen Pankissa sen johtokunnan jäsenenä.

Harri Holkeri tunnetaan myös kansainvälisenä rauhantekijänä. Hän on toiminut YK:n tehtävissä ja oli Pohjois-Irlannin rauhankomitean jäsenenä, kun ns. Good Friday Agreement solmittiin keväällä 1998. Vuonna 2000 Holkeri johti YK:n 55. yleiskokousta ja samana vuonna järjestön 10. hätäkokousta. Kosovon YK-hallinnon johtajana hän toimi vuosina 2003-2004.