Vuoden Susikoski 2011

ANTTI EEROLA ON VUODEN SUSIKOSKI 2011

Mauri Sariola -seura ry on myöntänyt Vuoden Susikoski -arvonimen ja tähän liittyvän tunnustuspalkinnon koskien vuotta 2011 toimittaja Antti Eerolalle. Eerola vastaanotti kunniakirjan ja palkintoon kuuluvan Ballantine´s viskipullon Helsingin Kirjamessuilla 29.10.2010.

Valintaperusteluissa korostetaan Eerolan tehneen Mauri Sariolan elämää ja tuotantoa tunnetuksi lukuisissa lehtikirjoituksissaan mitä on julkaistu valtakunnallisesti lehdissä usean vuoden ajan. Eerola työskentelee toimittajana kuten Sariolakin työskenteli kirjailijauransa alkuvaiheilla. Kirjoittamissaan lehtiartikkeleissa Eerola on antanut rehellisen kuvan Sariolasta minkä on mahdollistanut tarkka tutustuminen Mauri Sariolan elämänvaiheisiin ja tuotantoon. Sariolan tavoin Eerola arvostaa kulttuuria sen kaikilla osa-alueilla.

Eerola kuvailee itseään sekä suhdetta Sariolan tuotantoon seuraavasti: ”Olen lukenut Sariolan kirjoja kymmenvuotiaasta lähtien ja kovana rockmusiikin ystävänä minua ihastuttaa erityisesti Sariolan persoonalliset musiikkikuvaukset. Esimerkiksi 'Niin syvä on kuin pitkäkin' -kirjan kirotun Elvis Presleyn vonkuna, 'Ukkotuomarin viimeisestä jutusta' löytyvä Beatlesin ulina, 'Napapiirin prinsessan' kitaroin varustettu blues-yhtye ja vaikkapa 'Isänmaan parturit' -kirjan kolmihenkinen trio. Olen itsekin aikanaan soittanut rumpuja muutamaa keikkaa varten kootussa Isänmaan parturit -yhtyeessä. Aivan erityisesti olen ihastunut Sariolan päiväkirjoihin mistä löytyy runsaasti lisää merkillisiä pohdintoja musiikista ja vallan runsaasti kaikkea muutakin hauskaa”.

Antti Eerola on syntynyt Lahdessa vuonna 1957. Hän on työskennellyt kokopäiväisenä toimittajana sanomalehdissä ja avustanut useita julkaisuja. Rocklehti Rumban toimituspäällikkö 1990-luvun jälkipuoliskon, vuodesta 1999 STT:n toimittaja. Kirjoittanut kaksi kirjaa Nylon Beat -duosta.