Vuoden Susikoski 2016

Raimo Ilaskivi on Vuoden Susikoski 2016

Mauri Sariola -seura ry on myöntänyt Vuoden Susikoski -arvonimen siihen liittyvine tunnustuspalkintoineen Valtiotieteen tohtori, ylipormestari Raimo Ilaskivelle.

Raimo Ilaskivellä ja Mauri Sariolalla oli paljon yhteistä. Ensimmäisen kerran he tapasivat sattumalta kirjakaupassa 1960 -luvun alussa. Myöhemmin yhteydenpito jatkui tiiviinä. Ilaskivi ja Sariola tutustuivat perheineen paremmin ja yhteydenpito puhelimitse oli säännöllistä. Raimo Ilaskivi on julkaissut 10 kirjaa, joista kaksi salanimellä. Viimeksi mainitut ovat poliittisia jännäreitä eli liittyvätMauri Sariolan kirjalliseen alueeseen. Kirjailijat lähettivät toisilleen tekijäkappaleita kirjoistaan. Raimo Ilaskivi oli Maurin tuttavapiiristä ainoa, joka kiitti kirjasta "Onko teillä ruiskukkia". Tätä Mauri arvosti suuresti. Raimo Ilaskiven kirjan "huomisen haasteet" saatteena oli kaunis omistus, jossa lähetettiin terveisiä kirjailijan viehättävälle rouvalle ja kiitettiin "Talvisodan vänrikki" -kirjasta. Päiväkirjassaan Sariola arvioi: "Näin osaa vain tuleva pormestari".

Mauri Sariola päiväkirjojen mukaan tohtori Ilaskiven yhteiskunnallinen toiminta ja merkitys sai täydellisesti Sariolan hyväksynnän ja kiitoksen.

Mauri Sariolalle tärkeää oli isänmaa ja sen puolustaminen. Raimo Ilaskivi kirjoittaa Mauri Sariola -seuran jäsenlehdessä 2014: "Kaipa taustaa on siinä, että isäni oli kolmen sodan veteraani ja minäkin sotilaspoikana ja lähettinä tallkoisiin osallistunut. Vuonna 1986, kesäkuun neljäntenä, minulla oli kunnia nauttia kenraali Adolf Ehrnroothin johtamien ritareiiten seurasta tarjotessani heille lounaan kaupungintalolla. Jollakin tavoin tunsin edellisenä vuonna manan majoille siirtyneen Maurin kirjailijahengen leijuilevan tilaisuudessa ympärillämme".

Vuoden 2013 Vuoden Susikoski arvonimen saaneesta Riitta Uosukaisesta ylipormestari Raimo Ilaskivi kiteyttää luonnehdinnan seuraavasti: ”Valtioneuvoksen arvo, Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan suurristi monista muista kunniamerkeistä ja huomionosoituksista puhumattakaan ovat kiistattomia todistuksia hänen laajasta yhteiskunnallisesta arvostuksestaan. Eiköhän Vuoden Susikoski –arvonimi sovi hänelle kuin juuri häntä varten luotuna.”.

Aivan sama luonnehdita soveltuu valtiotieteen tohtori, ylipormestari Raimo Ilaskivelle itselleen.