Vuoden Susikoski 2015

Valintatoimikunnan edustajat Inkeri Junnila ja Seppo Simola luovuttavat Vuoden Susikoski 2015 kunniakirjan Tuula Sariolalle

Vuoden Susikoski 2015 on Mauri Sariolan puoliso Tuula Sariola.

Valinta julkistettiin Mauri Sariola -seura ry:n perinteisessä Mauri Sariolan syntymäpäiväjuhlassa 22.11.2014 ravintola Sea Horsessa, Helsingissä. Mauri Sariolan syntymästä tulee 90 vuotta 25.11.2014 .

Mauri Sariola ja Tuula korpela vihittiin Espanjassa keväällä 1970.

Tuula toimi miehensä tukena ja huolehti siitä, että kirjailijalla oli työrauha ja mahdollisuus toteuttaa kirjailijan työtään. Tuula on kiistattomasti esikuvana monissakin Mauri Sariolan teoksissa. Näistä merkittävin on Ampiaiskesä, joka ilmestyi Gummeruksen kustantamana 1968.

Tuula Sariola on vaikuttanut voimakkaasti Mauri Sariola -seura ry:n toimintaan kirjailijan kulttuuriperinnön vaalimisessa. Tuula on luovuttanut runsaasti materiaalia, jota on esillä Mauri Sariolan työhuonetta, bunkkeria, kuvaavassa perinnehuoneessa Hattulan Juteinitalossa. Huhtikuusta 2013 lokakuun loppuun 2014 oli Mauri -aineistoa esillä Tampereen Poliisimuseon "Poliisi fiktiossa" näyttelyssä.

Apu 36 / 1979